Andøya Mission Control er et tverrfaglig nettbasert rollespill hvor klasserommet «forvandles» til et kontrollsenter. Elevene bemanner de ulike stasjonene, og må samarbeide og kommunisere med både hverandre, oss og en virtuell astronaut for å gjennomføre ett av to virtuelle romoppdrag.
Forankret i læreplanen
Alle aktivitetene er utviklet med tanke på KL2020.
For å sikre best mulig faglig utbytte, må elevene jobbe med ulike forberedende tema og aktiviteter før gjennomføringen av de to romoppdragene. Det tar 45–70 minutter å gjennomføre selve oppdraget, men forarbeidet kan ta timer eller dager, alt etter hvor mye tid klassen har satt av til det.
Skoleprosjektet som «følger alle motivasjonens regler»
Vi har kjørt det første oppdraget, «Oppdrag: Solstorm», i flere år og fått gode tilbakemeldinger både fra lærere og elever. Fra akademia har tilnærmingen også fått positiv omtale:
- Marianne Ødegaard, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO, argumenterte i 2017 for at rollespill og refleksjon hører hjemme i naturfaget, ettersom elevene blir mer aktive når timene har en personlighets- og virkelighetsnær tematikk. På samme måte legger vi mi Andøya Mission Control opp det pedagogiske innholdet og interaksjonen mellom oss på Andøya Space og klasserommet på skolen, ulike mindre grupper og klassen som samlet.
- Veronica Danielsen analyserte systematisk Andøya Mission Control som læringsverktøy i sin masteroppgave i fysikkdidaktikk (2020) . Allerede året før hevdet hun i en artikkel at «konseptet følger alle motivasjonens regler».
Det nyeste oppdraget, «Oppdrag: Mars», ble tatt i bruk i januar 2021.

Oppdrag: Solstorm
Målet med dette oppdraget er å få reparert en ødelagt satellitt, før en varslet kraftig solstorm når jorden og ødelegger satellitten eller setter astronautens liv i fare. I oppdraget som ledes av en pilot om bord på Spaceship Aurora, må elevene samarbeide og kommunisere både seg imellom og med astronauten for at oppdraget skal bli vellykket.
Målgruppe: Ungdomstrinnet.

Oppdrag Mars
Her må elevene få fraktet en robot til mars som skal undersøke om det finnes liv på planeten. For å klare dette, må elevene jobbe i spesialiserte grupper og utføre oppgaver og sørge for at roveren blir programmert til å klare oppgavene sine når den kommer frem. Deretter skal data analyseres.
Målgruppe: Ungdomstrinnet og videregående.
Lærerkurs
Som lærer kan du helt gratis bli «sertifisert» til å kjøre romoppdragene på din skole.
På begynnelsen av hvert av kvartal kjører vi ett digitalt introduksjonskurs for hvert av de to oppdragene. Kursene tar to-tre timer, og har plass til ti lærere på hvert. Hvis det er en region, kommune eller skole som har mange interesserte, kan vi også sette opp ekstra introduksjonskurs. Om de gjennomføres fysisk, har vi plass til inntil 15 deltagere.
Kurset gir detaljert informasjon om konseptet og en demonstrasjon av oppdragene, slik at lærerne blir godt kjent før elevene selv skal bruke dette. Det vil også bli en gjennomgang av det pedagogiske for- og etterarbeidet som følger konseptet.
Etter gjennomgått kurs kan du kjøre oppdrag med dine elever. Ta kontakt, så finner vi tid og forbereder oppdraget i samarbeid med deg.
Noe for din skole?
Høres dette ut som noe du kunne tenkt deg å gjennomføre på din skole? Meld deg på et av kursene og/eller send oss en e-post.